Småbylivets vegring og villskap skildres gjernnom tujahekker, sladrespeil og ny norsk hagefauna når to av landets mest seriøse humorister innen norsk fotokunst stiller ut sammen for første gang.
Gjennom åtte år reiste Bergensfotografen Helge Skodvin Norge rundt og fotograferte landets nye fauna i plast, glassfiber, betong, og metaller – en ekspedisjon som resulterte i det han selv omtaler som et zoologisk lavterskeltilbud. Ingen av dyrene er ekte i Skodvins «Observations of New Norwegian Fauna in the Years 2014–2022», men alle bildene er det. Motivene er funnet, observert og registrert i sitt naturlige element, blant bygdedyr, hageflekker, midtrabatter, rekkehus, oppkjørsler og plattinger.
De tobeinte skapningene som bebor landets byer og bygder har overlatt scenen til de kunstige dyrene de har valgt å dekorere omgivelsene sine med, som på sitt mest brautende vis bryter med de ellers sylskarpe festningsmurene av tujahekker og uniformerte fasader som pryder de 69 bildene i serien. I utstillingen vises et utvalg av disse, sammen med tekster av både Skodvin selv og et spesialskrevet essay av Bjørn Hatterud.
Omtrent på samme tid reiste Skodvins kollega Knut Egil Wang til byen Nykøbing Mors i Danmark, hvor bildene i serien «Searching for Jante» er fotografert. Janteloven ble for første gang beskrevet i romanen «En flyktning krysser sitt spor» (1933) av den dansk-norske forfatteren Aksel Sandemose. I romanen er Jante en liten by der Janteloven er et uttrykk for menneskers evne til å holde både hverandre og seg selv nede. Den fysiske modellen for Sandemoses Jante er nettopp byen Nykøbing Mors. Wang ville til bunns i mysteriet om Janteloven, og finne ut om den kan fanges på film, og ikke minst om den fortsatt evner å si noe om hvem vi skandinaver er.
I likhet med Skodvin har heller ikke Wang iscenesatt noen av bildene i serien, og den allestedsnærværende absurditeten gjennomsyrer begge univers. Begge bildeseriene ble i 2023 utgitt i to ulike fotobøker på samme forlag (Journal). På utstillingsåpningen vil begge kunstnerne være til stede og det blir kunstnersamtale om hvert av prosjektene. For andre året på rad er også Uncertain States Scandinavia (USSC) invitert til å lage en egen spesialutgave av avisa si, denne gangen med ni samtidsfotografer som går i dialog med Skodvin og Wangs arbeider. I tillegg vil USSC ta over prosjektrommet med to videoinstallasjoner, mens avisa vil distribueres gratis for alle besøkende på Sukkerbiten fra en spesialbygd aviskiosk.
Om fotografene
Bergensfotografen Helge Skodvin (f. 1968) har bachelorgrad i fotografi fra London College of Printing og har deltatt i utstillinger ved blant annet Henie Onstad Kunstsenter, Galleri Vasli Souza (Malmö), Ellingsen von Krogh (Stavanger), Picture This (Stockholm), Modul 35 (Trondheim) og Trondheim kunstmuseum. Han har utgitt fire fotobøker, og boken hans 240 Landscapes ble kåret til verdens beste i 2015 av fotograf og fotobokkritiker og guru, Martin Parr. Skodvin er nominert til Leica Oskar Barnack Award og Magnum Photography Award. Han har vunnet en rekke priser ved kåringen av Årets bilde i Norge.
Oslobaserte Knut Egil Wang (f. 1974) studerte fotojournalistikk ved Høgskolen i Oslo (nå OsloMet). Arbeidene hans er publisert i Morgenbladet, Bergens Tidende, Wall Street Journal, The New York Times Magazine, The New Yorker, Mare, Bloomberg Businessweek, Wired, Forbes, Kinfolk, Der Spiegel med flere. «Searching for Jante» er Wangs fjerde bok, i tillegg til «Traktorland» om jærsk traktorkultur, «Dum og andre steder i Norge», om steder med spesielle navn, og «Southbound» om nordmenn i syden.
Uncertain States Scandinavia (UCSS) ble startet i 2016 av fotografene Dagny Hay, Charlie Hay og Tor S. Ulstein. Sammen gir de ut en gratis fullformatavis som viser kamerabasert kunst. UCSS har publisert 21 utgaver og samarbeidet med gallerier, skoler og festivaler som K-U-K, Vasli Souza, Cyan, Shoot Gallery, Nordic Light, Duesseldorf Photoweekend, Rencontres Arles, Landskrona Fotofestival, Supermarket Art Fair og MYPH Photography School i Ukraina.