Ti menn i dress og med finkjemmet hår har alle rettet oppmerksomheten mot innholdet på bordet de er samlet rundt. Bildet gir assosiasjoner til politikk, viktige beslutninger og mennesker med makt. Istedenfor bevismateriale eller konfidensielle papirer, er det en haug med forskjellige poteter på bordet som mennene så alvorlig studerer. Bildet har fått navnet Selected potato varieties are rated in sixteen categories according to the LURCH Desirable Traits Checklist, 1952.
Høres seriøst nok ut, men bildet er ikke dokumentarfotografi fra 1952 og det er ikke en fotograf som har tatt det. Ser du nøyere etter, kan du se at noen av hendene ser litt annerledes ut, og ligner på potetene på bordet.
Bildet er AI-generert og en del av en serie som vises i en brosjyre med tittelen «New Farmer» som fremstilles som et historisk dokument. Historien i New Farmer ser ut til å gjenta suksesshistorien til den grønne revolusjonen: genetisk manipulasjon resulterer i nye avlingsvarianter som resulterer i større og bedre avlinger. Etter hvert som historien utfolder seg, slår den imidlertid sprekker: Kan disse gigantiske grønnsakene virkelig være ekte? Det som først virker troverdig, som dette bildet av de dresskledde mennene, bikker over i det absurde i seriens andre bilder av enorme grønnsaker.
Bruce Eesly (f.1984) er gartner og selvlært fotograf. Han er interessert i fotografiets status med AIs inntog, og måten historie skapes og oppfattes gjennom bilder. Med falske bilder og humor stiller han i prosjektet «New Farmer» spørsmål ved den dominerende fortellingen om den grønne revolusjonen, og spør: Hvem sin historie kan vi stole på? Resten av bildene fra serien kan du se utstilt på fotofestivalen Oslo Negativ i oktober som en del av utstillingen Preus Museum Open Call 23.