- 1/1
Karl Struss, Ethel Prague with Umbrella, Long Island, 1910. Dye-transfer print fra autokrom. Preus museums samling. Karl Struss
Brødrene Lumière var som navnet deres sa, ganske lysende. Først var de foregangsmenn innen levende bilder, deretter fant de en metode for å endelig få fargene inn i fotografiet, som fram til da hadde vært fargeløst, om enn fullt av kontraster. Og for å få til det, brukte de nettopp potetstivelse.
Plater med stivelseskorn
De dekte glassplater med et tynt lag bittesmå stivelseskorn som var blitt farget i rødoransj, fiolett og grønt, og deretter et lag med lysfølsomt materiale. Platene ble satt i kameraet for eksponering, og stivelseskornene fungerte som små filtre. Når man betraktet det ferdige bildet i dagslyset (lyset var helt nødvendig for å kunne se bildet), funklet det som en fargerik juvel.
Vakker og langsom
Prosessen som fra 1907 ble markedsført under betegnelsen «autokrom», var i tillegg til å være vakker, både langsom, tungvinn og kostbar. Likevel fikk den en solid tilhengerskare. Autokromene fikk fotografene til å tenke i farger, som er ganske annerledes enn å fotografere svart-hvitt. På bildet ser vi Ethel Prague som smiler mot fotografen, og det er neppe tilfeldig at det er valgt en fargerik bakgrunn av sommerblomster, eller at hun holder en bukett gule og oransje ringblomster.