Hopp til hovedinnhold

Snapshot: Kløpper klype

I denne spalten presenteres vi små historier fra Preus museums samling. Denne uken vises et fotografi fra mørkerommets verden.

  • 1/1
    Fremkallingsutstyr, klype, Foto: Ana Gonçalves/Preus museum

For de fleste vil treklyper av slaget du ser på bildet, kanskje minne om klesvask og manøvrering av egenrådige våte klær i frisk bris, og lukten av rent tøy slik det bare kan lukte etter en tur utenomhus. Mens for denne klypen er nok lukten av fotokjemi en mer treffende odør.

Den spesiallagde klypen er mest sannsynlig modifisert av arkitekten Hans Grendahl (1877–1957) og kan ha vært et hjelpemiddel til å holde glassplater når de dyppes i ulike bad under mørkeromsarbeid. Grendahl, som var utdannet arkitekt i Karlsruhe i Tyskland, ble i 1916 ansatt ved Norges tekniske høgskole i Trondheim. I denne perioden tok han en rekke bilder i farger av blant annet interiør og eksteriør av kirker i Trøndelag, Gudbrandsdalen, Østerdalen, Møre og Romsdal og Telemark. Fargefotografiene var autokromer, som var en teknikk som ble patentert av de franske Lumière-brødrene i 1903, og er en prosess med farget potetstivelse på glassplater. Autokromene ble tilgjengelig for salg fra 1907. Bildene etter Grendahl er primært stereobilder, det vil si to bilder tatt i samme avstand som øynene som gir en tredimensjonal effekt når man ser på dem.

Arkitekt Grendahl etterlot et enestående arkiv av stereobilder, hvorav ca. halvparten er i farger. Billedsamlingen ble kjøpt av Preus Fotomuseum i 1989. Museet har også flere gjenstander etter ham slik som denne kløpperen her på bildet.

Museum24:Portal - 2024.11.12
Grunnstilsett-versjon: 2