Energi. Livskraft. Chi. Aura. Naturen har en kraft i seg som gjennomsyrer alt liv. Det er den vi har i oss, alle skapninger. Opp gjennom tidene har forestillingene om den blitt beskrevet i en rekke sammenhenger, både medisinsk og religiøst. Den kinesiske akupunkturtradisjonen, beretninger om religiøse glorier og aurautstråling har tusenårgamle røtter. Likevel greier ikke dagens vitenskap helt å definere denne mystiske kraften.
Gjennom hele sitt fotografiske virke har Pål Hermansen søkt etter å skildre de basale, skapende kreftene i naturen. Ved hjelp av kirlian-fotografi presenterer han energirike og formsterke plantestudier som på uvanlig vis synliggjør denne livsenergien.
Kirlian-fotografi har en vitenskapelig opprinnelse fra Øst-Europa. Når ferske, biologiske objekter blir utsatt for strøm med høy spenning, avgir de en glødende silhuett eller aura som kan avfotograferes. Denne formen for fotografering avdekker fascinerende strukturer og en utstråling vi ellers ikke kan se med det blotte øye. Der man før måtte legge objektet sammen med en planfilm før eksponeringen, og bildet ikke ble synlig før etter at filmen var fremkalt, kan man nå med digital teknologi observere og styre effekten i sanntid. Det gir fotografen langt større kontroll i den kreative prosessen.
Plantenes fantastiske formrikdom har vært gjenstand for studier, eksperimentering og kreativ bearbeiding av en rekke malere og fotografer. Fotogrammer (bilder laget uten kamera og objektiv, der objektet plasseres direkte på en lysfølsom overflate) av planter var blant de første bildene som fotografipioneren William Henry Fox Talbot skapte i 1840. Feltet ble videre utviklet i kunstnerisk retning av blant annet fotograf Karl Blossfeldt og maleren Georgia O`Keeffe. Med Flower Power tilføyer Hermansen sitt eget bidrag til denne kunsthistoriske tradisjonen.
Pål Hermansen (f. 1955) arbeider som natur- og kunstfotograf og forfatter. Han er utdannet som tannlege og har en BA i fotografi fra Robert Meyer Kunsthøyskole, Oslo. I sitt arbeid fokuserer han gjerne på samspillet mellom menneske og natur, eksistensielle temaer og kreativ naturfotografering.
Hermansen har skrevet og/eller illustrert ca. 40 bøker og er plukket ut som en av verdens ti beste naturfotografer i den internasjonale porteføljeboken Masters of Nature Photography, 2013. Hans bilder har vært presentert i publikasjoner som National Geographic Magazine, GEO, ORION og BBC Wildlife. Han er flere ganger premiert i store konkurranser som World Press Photo, Nature Photographer of the Year, Big Picture og European Nature Photographer of the Year. Hans arbeider har vært stilt ut i gallerier i en rekke land. Hermansen er representert i prosjektet 100 Norwegian photographers og hans bilder er innkjøpt av Preus museum.