Hopp til hovedinnhold

Gruppeutstilling: All the Whisperings of the World

  • 1/1
    Madre de Dios #1 (Bertholletia excelsa), 2022. Foto: Siri Ekker Svendsen

Gruppeutstillingen All the Whisperings of the World viser fire kunstnere basert i Skandinavia og England.

Med utgangspunkt i sin egen dødelige allergi mot paranøtter og et stadig akselererende naturtap verden over, tematiserer Oslo-baserte Siri Ekker Svendsen sammenhengene mellom skogens og kroppens økologi i serien All the Whisperings of the World. Paranøtt-treet er et enestående eksempel på såkalt mutualisme – når to eller flere arter i et økosystem danner et gjensidig samarbeid for overlevelse. Både en spesiell type bie, en sjelden orkidé og en spesialisert gnager må til for å pollinere treet og spre frøene. Ekker Svendsens egne fotografier fra regnskogsområder i Peru og Brasil, der paranøtt-treet vokser, vises sammen med mikroskopbilder av både paranøttens indre og av kroppsceller som er ødelagte av allergiske reaksjoner. Slik settes forløpet av et allergisk sjokk i sammenheng med avskoging og tap av artsmangfold i naturen. 

Grantreet Old Tjikko betraktes som det eldste treet i verden med sine imponerende 9 600 år. Ett enkelt fotografisk negativ av denne eksepsjonelle granen, som står i et øde landskap på en fjellside i Dalarna i Sverige, har blitt til 97 unike bilder i danske Nicolai Howalts portrettserie. Ved å eksponere det samme bildet på 97 forskjellige typer aldrende analoge lysfølsomme fotopapirer, gestaltes en av verdens eldste organismer fra dyster svart til eterisk hvitt. Serien viser ustabiliteten i det fotografiske bildet og sammenhengen mellom tid, virkelighet og persepsjon.

I serien Observatören presenterer Emanuel Cederqvist fotografier av en forlatt værstasjon i Sarek nasjonalpark. Værstasjonen var bebodd av to værobservatører mellom 1914 og 1918, inntil en av dem forsvant i en snøstorm. Mysteriet forble uløst og værstasjonen ble stående urørt, inntil Cederqvists fotografiske dokumentasjon et godt århundre senere. Cederqvist bor og jobber som kunstner og fotograf i Gøteborg, og er medlem av kunstnerkollektivet Blackbook Publications. 

Gjennom hele karrieren har Ori Gershts arbeid utforsket forholdet mellom historie, minne og landskap. I videoverket The Forest har han fulgt sin kones familiehistorie til den forhistoriske skogen rundt Kosiv i Ukraina. Kameraet glir gjennom et skogkledd landskap, uten tegn til skogens ytre grense, ingen glenner eller hus. I hvert opptak blir et tre felt: fall etter fall, sakte, noen bråkende, noen stumme; alle svimlende, og deretter stillhet. Gersht ble født i Israel i 1967, men har bodd i London i over 30 år. 

Fotografihuset på Sukkerbiten er et utendørs galleri for kamerabasert kunst.