Hopp til hovedinnhold

Espen Gleditsch: On the whispering wind

  • 1/1

Espen Gleditschs kunstneriske praksis har det siste tiåret tatt for seg hvordan historisk mening konstrueres og oppfattes. Serien «On the Whispering Wind», som består av nye arbeider, fortsetter denne utforskningen, og fremhever det komplekse forholdet mellom fakta, tilfeldigheter og tolkning.


Fotografiene i utstillingen er fra den romerske byen Pompeii som ble gravlagt av vulkansk aske i år 79 e.Kr. Rundt 2000 av innbyggerne ble ofre for utbruddet fra Vesuv. Under utgravninger på 1700-tallet oppdaget arkeologer mystiske hulrom under lagene av aske og jord. Disse rommene forble en gåte inntil det ble gjort forsøk på å fylle hulrommene med gips. Etter hvert som gipsen stivnet og asken rundt ble fjernet, dukket det opp fullskala avstøpninger av kropper frosset i tid i deres møtte med den  uunngåelige tragedien. De matte, grove gipsavstøpningene gir form til kroppene som ble omsluttet av aske for nesten to årtusener siden.
 
De gåtefulle gipsavstøpene trosser kategorisering. De har blitt laget i løpet av de siste 150 årene, men fra former formet for 2000 år siden. Er de antikke eller moderne, laget av mennesker eller av naturen? Er det fornuftig å beskrive dem som skulpturer, eller er de noe helt annet? Gleditschs fotografier omhandler blant annet flyktighet, og de moralske implikasjonene av å fotografere et 2000 år gammelt direkte inntrykk av levd liv, i motsetning til å lage et bilde av en marmorskulptur.

Espen Gleditsch er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Gleditsch arbeider hovedsakelig med fotografi og hans prosjekter tar ofte utgangspunkt i historiske hendelser, kunstverk eller arkitektur, hvor meningsforskyvninger og feiltolkninger har spilt en avgjørende rolle for formidlingen og mottakelsen av dem. Gjennom fotografiet utforsker han hvordan tilfeldigheter, utilsiktede meningsforandringer og menneskelig lyst påvirker hvordan historiske fortellinger etableres og formidles.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2