- 1/1
Julie Poly er en av de mest anerkjente fotografene i sin generasjon, som har blitt beryktet for sitt provoserende redaksjonelle arbeid. Utstillingstittelen, 4:59, refererer til minuttet før den russiske invasjonen av Ukraina klokken 5:00 om morgenen den 24. februar i 2022. Poly sier: «For meg er 4:59 som et symbol på en tid rett før en traumatisk hendelse, og viktigheten av å få tilgang til minnene fra den tiden.»
For Julie Poly betyr ytringsfrihet evnen til å kreve sin egen fremtid. Det gjør det mulig å forestille seg seg selv som et fritt subjekt som er i stand til å ta autonome avgjørelser, uavhengig av sin egen seksualitet og arv. Feminisme og kjønnsbekreftende perspektiver er understrømmer i hennes arbeid, som forsøker å representere motsetningene som ligger til grunn for ambisjoner om politisk frigjøring og reiser spørsmålet om hvem som har autonomi over kroppen.
I Polys arbeid blir måten å iscenesette foran et kamera – enten det er i et studio, i et interiør eller på et tog – en del av en politisk og kjønnsmessig dissidens.
Utstillingen 4:59 vil fokusere på Polys dokumentar-, mote- og andre praksiser for bildeproduksjon, med sikte på å speile – som i en drøm – de gledelige aspektene ved livet og lysten, friheten og mangfoldet og motsetningene som fellesskap bærer på.
Til tross for at bildene er tatt i et land som for tiden er under kraftig angrep og okkupasjon, forsøker utstillingen å flytte tristhet mot andre følelser, støtte forestillinger om gjenoppbygging og bedring, og styrke nødvendige idealer for demokratiske prinsipper gjennom Polys mangefasetterte verden.