Torsdag 30. november åpner utstillingen «Post Vitam» av fotograf Einar Sira på Fotografiens Hus. Med sitt maleriske uttrykk avbilder Sira sårbar skjønnhet og brutalt forfall i naturen.
I Einar Siras billedunivers representeres livets gang ved døde planter, fugler og andre små dyr i oppløsning. Om bakgrunnen for prosjektet, forteller Sira:
- En dag fant jeg en død fugl i hagen min. På den tiden kjempet jeg mot depresjon, og ubevisst ble jeg trukket mot bilder av døden. Jeg plasserte fuglen i en liten dam, og begynte å fotografere.
Motivene i utstillingen på Fotografiens Hus viser skjeletter og kadavre, tilsynelatende flytende over vann eller i mørke. De skjøre figurene fremstår omsorgsfullt satt sammen, med et malerisk lys som påkaller assosiasjoner til nederlandske stilleben og memento mori-motiver.
Einar Sira arbeider isolert, fra sitt eget hjem. Her kan han sitte i timevis i påvente av lysforhold som gir riktig stemning og tekstur. Han er godt kjent i sitt nærområde, som en samler av døde ting, og folk kommer gjerne innom når de har funnet noe dødt som kan være av interesse.
Fotografen forteller at motivene snakker til ham - om mytologi, døden, og hvordan fugler har vært viktige formidlere i norsk folklore. Morten Krogvold har beskrevet prosjektet på følgende måte:
«Han gir oss en korreks på hva som er vakkert – utfordrer vår vanetenkning. Og pensler fargene ut med fotografisk presisjon, en streng frihet som blir til frigjorte rytmer.»
Einar Sira (f. 1960) bor og jobber i Sandnes. Med «Post Vitam», ble Sira invitert som «Directors Choice» på fotofestivalen Nordic Light, og prosjektet er presentert i The Guardian og i bokprosjektet 100 Norwegian Photographers. Sira har blant annet stilt ut ved Sunnhordland Museum, Sandnes Kunstforening, Vasli Souza og Ullensaker Kunstforening. Han representeres av L A Noble Gallery i London.