Hopp til hovedinnhold

MOM/WOW/MOM

Fellesutstilling av Sara Sanderud, Monica Vegstein og Malin Westermann.

Fotografiens hus Oslo
25.april – 26.mai 2024
  • 1/1
    © Monica Vegstein

I utstillingen MOM/WOW/MOM utforsker tre fotografer morskap fra ulike perspektiver. Fellesutstillingen av Sara Sanderud, Monica Vegstein og Malin Westermann tar for seg kompleksiteten og de forskjellige dimensjonene av foreldreskap - fra det å ønske seg barn, overgangen til å bli forelder og hvordan det er å være mor.

I Sommeren med Monica viser Monica Vegstein en selvportrettserie fra da hun en sommer flyttet inn hos en venninne og hennes fire barn på deres feriested. Vegstein fikk ideen til prosjektet da hun leste om hvordan Marilyn Monroe i en kort periode flyttet inn til psykologen sin for å kjenne på følelser som hun hadde gått glipp av i oppveksten og livet. 

Ensomhet er et voksende problem i samfunnet, og det er mange som er ufrivillig barnløse. Da Vegstein laget denne bildeserien var hun selv en del av den statistikken:

– Jeg ønsket å utforske familielivet, morskapsrollen og kjenne på følelsen av tilhørighet og ubetinget kjærlighet. 

Malin Westermann har laget Matrescence fordi livet før barn ikke forberedte henne nok på hva det innebærer å bli mor. 

– Graviditet, fødsel og foreldreansvar er en av de mest gripende, vakre og intime opplevelsene et menneske kan ha, men også det mest klaustrofobiske, utmattende og emosjonelt utfordrende jeg har gått gjennom. Jeg har snakket med mange som opplevde det samme, forteller Westermann.

Hun savnet realistiske representasjoner av den nye hverdagen. Fotografiene i Matrescence viser til Westermanns egne, personlige opplevelser. Men hun har også fotografert andre foreldre – med utgangspunkt i deres erfaringer. Slik tilbyr prosjektet ulike perspektiver på morskap. 

Hvor kommer skyene fra, da? av Sara Sanderud handler om tilstedeværelse i livet som ny forelder. Sanderud ble mor for første gang under koronapandemien. Isolert med sin nye lille familie, følte hun på utilstrekkelighet og bekymringer. Ved å fotografere hverdagen opplevde hun et perspektivskifte.

– Ved hjelp av kameraet kunne jeg se klarere, være mer oppmerksomt til stede og undre meg over livet med barnet. Jeg så de store kontrastene mellom roen og kaoset som fulgte med henne. Med bildene underliggjør jeg det som er smått og tilsynelatende ubetydelig, men som egentlig er hele verden akkurat nå.

Utstillingen er støttet av Norske Fagfotografers Fond og Fritt Ord

Museum24:Portal - 2024.05.06
Grunnstilsett-versjon: 2